Małopolski Instytut Kultury

fot. A. Kuczara

Najczęściej zadawane pytania dotyczące Chłopskiej Szkoły Biznesu:

1. Co to jest Chłopska Szkoła Biznesu (CSB)?
Chłopska Szkoła Biznesu (CSB) to ekonomiczna gra planszowa dla 12–30 graczy prowadzona przez moderatora (np. nauczyciela, trenera, animatora). Gra jest inspirowana niezwykłą historią małopolskiej miejscowości Andrychów, a poprzez swoją atrakcyjną formułę – naukę w działaniu – służy rozwijaniu przedsiębiorczości i kompetencji społecznych.

2. Na czym polega rozgrywka?
Uczestnicy gry wcielają się w role historycznych przedsiębiorców z Andrychowa (piekarza, kowala, tkacza), wytwarzają towary (chleby, bryki, płótna), handlują ze sobą i organizują wyprawy handlowe do miast Europy. Wygrywa gracz lub grupa graczy, którym uda się zgromadzić największy kapitał. Istnieją dwa warianty rozgrywki CSB: podstawowy i zaawansowany. W wariancie zaawansowanym uczestnicy, zamiast indywidualnie, grają w dwuosobowych spółkach handlowych oraz mają możliwość zatrudniania pomocników (np. mistrza kowalskiego, mistrza piekarskiego, przekupki, zarządcy składu towarowego czy innych) w różnych miastach, do których udają się w trakcie wypraw handlowych.

3. W jakim wieku powinni być gracze?
Gra Chłopska Szkoła Biznesu jest przeznaczona dla młodzieży od 12. roku życia i osób dorosłych. Jednak w trakcie różnorodnych działań edukacyjnych z wykorzystaniem gry, okazało się, że z wariantem podstawowym gry świetnie radzą sobie także uczniowie klas V–VI szkół podstawowych.

4. Czy aby grać w Chłopską Szkołę Biznesu, gracze muszą posiadać wiedzę historyczną lub ekonomiczną?
Nie. Formuła gry jest na tyle prosta, że nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy. Przeciwnie, jest dla uczestników przyjemną formą nauki w działaniu.
Ponadto w instrukcji znajduje się krótki wstęp o historycznej inspiracji gry. Rozwinięcie tej historii można znaleźć w dziale Historyczna inspiracja.

5. Czym Chłopska Szkoła Biznesu różni się od innych gier ekonomicznych?
Po pierwsze, w grze nie ma kostek, wynik gracza zależy w głównej mierze od jego inicjatywy: pomysłów, umiejętności targowania się z innymi graczami oraz gospodarowania posiadanymi zasobami (czasem, pieniędzmi i towarami). Po drugie, gracze nie siedzą przy stoliku z planszą, lecz przemieszczają się swobodnie po pomieszczeniu (jarmarku) – gra to symultaniczna rozgrywka z udziałem 12–30 graczy. Po trzecie, gra daje prowadzącemu możliwość wykorzystania jej do różnych zajęć z grupą, np. na lekcjach z podstaw przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie, historii lub na zajęciach z podstaw zarządzania lub analizy procesów grupowych. W zależności od typu zajęć można dowolnie modyfikować czas i przebieg rozgrywki.

6. Czego mogą nauczyć się gracze?
Dzięki Chłopskiej Szkole Biznesu gracze rozwijają swoje kompetencje społeczne, przedsiębiorczość, kreatywność i umiejętności negocjacyjne. Poznają także podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i finansów (np. podaż, popyt, spółka, klaster, konkurencja, współpraca). Chłopska Szkoła Biznesu pozwala również na integrację grupy szkolnej lub grupy pracowników bez poruszania zagadnień ekonomicznych. Rozgrywka zapewnia graczom ciekawe doświadczenia i interakcje z innymi „chłopskimi przedsiębiorcami”.

7. Jak mogę otrzymać grę?
Obecnie jedynym sposobem otrzymania gry do celów niekomercyjnych jest jej zakup, do którego zachęcamy. Szczegółowe informacje dotyczące zakupu oraz ceny znajdą Państwo w zakładce Zakup gry.

8. Czy do gry jest dołączona instrukcja?
Tak. Do gry jest dołączona instrukcja wyjaśniająca w szczegółowy sposób reguły rozgrywki w dwóch wariantach: podstawowym i zaawansowanym. Więcej informacji można uzyskać od użytkowników gry na forum Chłopskiej Szkoły Biznesu lub pisząc na adres csb@mik.krakow.pl.

9. Ile trwa rozgrywka? Czy jest możliwe przeprowadzenie jej w czasie 45-minutowych zajęć?
Tak. Gra może być przeprowadzona w dwóch wariantach: podstawowym i zaawansowanym. 45-minutowa lekcja wystarczy na przeprowadzenie wariantu podstawowego albo wariantu zaawansowanego. Wcześniej należy poświęcić około 10 minut na dokładne wytłumaczenie zasad, a przed zajęciami przygotować salę i elementy gry do rozgrywki. Dobrym rozwiązaniem jest przeznaczenie na grę dwóch godzin lekcyjnych lub połączenie lekcji z długą przerwą. W takiej sytuacji możliwe jest przeprowadzenie obu wariantów gry i/lub połączenie rozgrywki z szerszym omówieniem doświadczeń uczestników i wyciągnięciem wniosków.

10. Chciałbym grać w Chłopską Szkołę Biznesu, ale nie jestem nauczycielem ani uczniem. Czy istnieje możliwość przeprowadzenia rozgrywki w domu, np. z grupą przyjaciół?
Tak. Chłopska Szkoła Biznesu poza celami edukacyjnymi może służyć rozrywce. Jest to jednak gra przeznaczona dla dużej liczby graczy – co najmniej 12 osób. Należy również pamiętać o osobie prowadzącej rozgrywkę (nazywanej umownie bankierem).

11. Jakie elementy zawiera pudełko z grą?
Opakowanie Chłopskiej Szkoły Biznesu waży 4 kg i zawiera następujące elementy:

  • planszę z mapą Europy i okręgami wypraw handlowych;
  • karty postaci – piekarzy, kowali i tkaczy;
  • karty czasu piekarzy, kowali i tkaczy;
  • karty produktów – płótna, bryki i chleby;
  • rzemyki umożliwiające zawieszenie sobie na szyi kart postaci;
  • karty złotych górskich o nominałach 5 złotych górskich i 1 złoty górski;
  • karty pomocników, w trzech kolorach w zależności od okręgu handlowego, w jakim funkcjonują.

Oprócz tego w pudełku znajduje się instrukcja z dokładnym opisem wszystkich elementów i reguł gry.

Szczegółowy opis elementów gry wraz z recenzją można znaleźć na stronie gamesfanatic.pl lub na stronie powermilk.pl.

12. Czy istnieje angielska wersja językowa instrukcji gry Chłopska Szkoła Biznesu?
Tak. Osoby zainteresowane angielską wersją językową instrukcji gry mogą ją pobrać ze strony CSB.

13. Gdzie mogę znaleźć szczegółowe informacje praktyczne lub zasięgnąć opinii innych użytkowników gry?
Zapraszamy na forum dyskusyjne, na którym autorzy gry i prowadzący rozgrywki wymieniają się doświadczeniami, uwagami i pomysłami na wykorzystanie Chłopskiej Szkoły Biznesu, oraz na nasz fanpage na portalu Facebook .

14. Jak zorganizować turniej Chłopskiej Szkoły Biznesu?
Szczegółowe informacje dotyczące organizacji turnieju Chłopskiej Szkoły Biznesu można znaleźć w instrukcji do gry z 2012 roku. Po pomoc w zorganizowaniu turnieju można zwrócić się do instytucji, które już takie rozgrywki przeprowadziły.

15. Co zrobić, jeśli chcę zorganizować turniej Chłopskiej Szkoły Biznesu, ale nie posiadam wystarczającej liczby egzemplarzy gry?
Do zorganizowania turnieju potrzebne są 4 egzemplarze gry. Jeśli mają ich Państwo mniej, turniej można zorganizować we współpracy z innymi instytucjami posiadającymi grę. Ich lista znajduje się w zakładce Współpraca. Mogą Państwo również napisać do nas w celu uzyskania danych kontaktowych instytucji z Państwa okolicy posiadających grę: csb@mik.krakow.pl.

NIE ZNALAZŁEŚ/AŚ ODPOWIEDZI NA SWOJE PYTANIE?
Prosimy o kontakt mailowy: csb@mik.krakow.pl.

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88 | Projekt i wykonanie | Polityka prywatności